Kladdkaka med dajmgrädde

Den här kakan serverades efter kräftorna i lördags.
Nästa gång tänker jag ta ett annat recept på kladdkaka, men använda mig av den här grädden. Den var supergod!!! Tyvärr blev kakan lite stabbig och inte så kladdig som jag velat.

Kakan:
200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 krm salt
Dajmgrädde:
2 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 msk kakao
1 1/2 msk florsocker
2 dubbeldajm

Sätt ugnen på 200 grader
Smörj en rund bakrorm med avtagbarkant.
Smält smöret, bryt ner chokladen i smöret och smält försiktigt. Blanda till en jämn smet och låt svallna lite.
Vispa äggen lätt tillsammans med sockret och rör ner chokladsmeten.
Blanda mjöl och salt - rör ner i smeten och rör till en jämn massa. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 14-15 min. Låt svalna helt. Kakan kan gärna stå i kylen över natten.
Dajmgrädde: Vispa grädden fluffig med kakao och florsocker.
Krossa dajmen och vänd ner det mesta i smeten. Bred grädden på kakan och dekorera med krossad dajm.

Kommentarer:

1 Nettan:

skriven

Den såg väldigt god ut, måste prova men jag är värdelös på att göra kladdkaka.

Kommentera här: