Vardagsrutiner

Idag känns det som att vardagen har börjat på riktigt. Även fast barnen gick i skolan i fredags så kändess det mer på riktigt idag. Sonen har simskola på måndagar och skulle vara i skolan redan 07.30, så det var ingen sovmorgon vi började med direkt...
Även fast alla aktiviteter inte startat än så ville jag sätta igång med våra vardagsrutiner. En sak som vi provade förra terminen var att barnen hade en matlagningsdag var. Då får man bestämma maträtt och sen laga den.
Jag har tre barn som i år blir 7, 12 och 20. Den yngsta får man vara med och hjälpa ganska mycket, mellantjejen behöver man mest övervaka och hjälpa till ibland beroende på vad hon valt att laga, men när det är 20-åringens tur så får man komma till dukat bord. Så lyxigt!
 
Så idag var det lillkillens tur. En av hans favoriträtter just nu är kycklingklubba, så det valde han. Sen skulle det vara pommes pinnes till ;-) Efter övertalning fick jag honom att även bjuda på grönsaksstavar och dipp. Jag tror att alla var mätta och nöjda när vi gick från matbordet.
 
 
Detta är en stor prövning för mig då jag gärna vill ha kontroll över vad som serveras och hur det tillagas. Jag har tidigare varit ganska dålig med att släppa in barnen i köket då jag tycker att det går fortare om jag gör det själv och det blir stökigare om man är fler. Och framför allt så görs det inte på mitt sätt ;-)
Släpper ni in barnen i köket?  
 

Kommentera här: