Grapefruktsorbet

God fortsättning!!!
Jag vet att det gått nästan en vecka sedan nyår, men jag har inte varit inne här sedan dess så därför blir det en sen god fortsättnings-hälsning.
Hoppas att ni hade ett trevligt nyår. Det hade vi ;-) Vi var hos vänner i Solna. Vi var 18 vuxna och 12 barn... Fullt fart, men väldigt trevligt. Vi var uppdelade i olika lag och vi var i varmrättslaget. Så då kunde vi bara sitta när det var för- och efterrätt och sen hjälpas åt vid varmrätten. Kvällen bara försvann, helt plötsligt var det dags att springa ut och fira tolv-slaget. Efter ytterligare några timmar var det dags att bege sig hemåt. En jättelyckad kväll med god mat, god dryck och en massa trevliga människor!!!
Men sen hände det något... Jag har blivit av med min mobiltelefon och jag har fått tillbaka min förkylning. Så nu har jag varit trött, hängig, grinig och ledsen i en vecka. Jag har gett mig en dag till, sen får detta vända. Och gör det inte det så får jag helt enkelt se till att bli gladare och piggare. (Några tips?)
Så det här året har inte börjat så bra för mig, men det måste väl betyda att det bara kan bli bättre ;-)
Trots detta har vi kunnat njuta av ledigheten och tagit sovmorgnar, haft spelkvällar, varit på badhuset, i skridskohallen, i pulkabacken, på disney on ice m.m.
 
På annandagen när vi hade släkten här så gjorde vi en grapesorbet att ta efter julbordet och innan ost/godis. Det var en väldigt bra ide och kändes fräscht. Den blev också mycket god!
Det blev en hel del kvar som vi tog för någon dag sedan. Smaken var fortfarade god, men konsistensen var inte helt ok. Så mitt tips är att äta den de närmsta dagarna efter att man har gjort den.
Jag kommer defenitivt att göra detta igen och kanske prova med andra smaker.
 
6 port
 
3 dl socker
3 dl vatten
1 blodgrapefrukt
2 citroner
3 äggvitor
1 1/2 msk socker
 
Blanda socker och vatten i en kastrull.
Pressa saften ur frukten och koka ihop med sockervattnet.
Häll blandningen i en plastbytta och ställ i frysen.
Vispa upp äggvitorna och sockret till ett hårt skum.
Skapa upp "snö" från grapeblandningen.
Blanda äggskummet med "snön" och låt stå i frysen i minst två timmar.
 
Jag serverade med spritsade chokladbokstäver och granatäppelkärnor.
Jag glömde att fota så ni får hålla till godo med denna dåliga telefonbild...
 
 

Kommentera här: