Baconlindade köttfärsbiffar i senapssås

Igår var det föräldramöte med förskoleklassen och ikväll med 5:an. Det krävs endel planering för att hinna med allt som ska göras under vardagarna. Och på helgerna vill man få in så mycket kul som möjligt :-)
Idag har vi gitarr och biblioteksbesök på schemat innan mötet så vi får åka förbi drive-thru`n på vägen hem om vi ska hinna få i oss någon mat.
Men igår hann jag laga mat innan mötet. Något liknande vet jag att mamma gjorde när jag bodde hemma, så det här är min tolkning av det.
 
6 port
800 g köttfärs
1 1/2 paket bacon
1 ägg
salt, peppar
4 dl grädde
2 msk senap
 
Blanda köttfärs med ägg, salt och peppar.
Forma avlånga järpar och rulla en baconskiva runt varje
Stek i smör i en panna så att de får färg runt om och lägg dem sedan i en ugnsfast form
Vispa ihop grädden med lite salt och peppar, häll över biffarna
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 25 min.
Servera med kokt potatis och grönsaker
 
Om såsen har skurit sig när du tar ut formen så kan du bara röra lite i formen så går den ihop.
 
 
 

Kommentera här: