Ylva pirog

Den här köttfärspirogen brukade mamma göra när jag bodde hemma. Eftersom vi alltid har kallat den för Ylva pirog så förutsätter jag att det var mammas väninna Ylva som bjöd oss på den första gången :-)
Det är ett väldigt bra vardagstips. Det går att förbereda innan om man vill, men gör man som jag och köper färdig smördeg så går det ändå ganska fort.
Jag serverade med en sallad till och båda barnen åt och tyckte att det var helt ok (vilket är ett bra omdöme från dem)
 
4 portioner
 
1 rulle smördeg
alt.
7 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
300 g margarin
1 ägg
0,5 tsk ättiksprit
1 dl vatten
 
Ägg till pensling
sesamfrön
 
300 g nötfärs
1 stor morot
300 g vitkål
1 pressad vilöksklyfta
1 krm kardemumma
1 krm svartpeppar
1 msk soya
1 msk senap
1 köttbuljongstärning
2,5 dl vatten
 
Degen: Blanda mjöl och salt i en bunke. Smula ner margarin och rör ihop.
Ha i ägg, ättika och vatten och blanda snabbt ihop till en deg. Ställ degen i kylen i minst en timme.
 
Skala och finriv moroten. Fräs köttfärs och morot.
Finriv vitkålen. Blanda ner vitkål, vitlök, buljong, vatten och kryddor.
Låt småputtra i ca 10 min.
 
Kavla ut degen eller rulla ut smördegen.
Fördela färsröran på degen och vik ihop. Tänk på att "stänga" kanterna ordentligt.
Skär några skåror i den så att den inte spricker.
Pensla ägg och strö över sesamfrön.
In i ugnen på 225 grader i ca 15 min.
 
 

Kommentera här: