Saltimbocca

Huvudrätten i lördags blev saltimbocca. Jag har aldrig lagat det tidigare, men jag vet att maken gillar det så jag testade. Och det blev riktigt bra!
Jag sökte lite på nätet och hittade massor av olika recept, så mitt är ett hopkok av det jag läste mig till.
 
4 port.
4 stora skivor kalvschnitzel
16 salviablad
8 skivor pruscutto
2,5 dl vitt vin
1 msk tomatpure
1,5 msk kalvfond
25 g smör
 
Banka ut köttet så att de blir ganska platta. Lägg 4 salviablad på varje köttbit och täck sedan med skinka. Jag satte fast det med några tandpetare.
Smält smör i en panna och stek sedan en köttbit i taget. Lägg köttsidan nedåt och låt det ligga tills det är nästan klart. Vänd på köttet och stek skinksidan någon minut.
Ta upp köttet och lägg på hushållspapper en stund innan servering.
Ta bort ev. tandpetare innan servering.
När allt köttet är stekt, häll ner vinet och koka ihop ett par minuter.
Sila sedan av det och häll ner i pannan igen. Ha i kalvfond och tomatpure och koka ihop i ca 5 min.
Avsluta med att ha i en klick smör och låt det smälta.
 
Jag serverade med klyftpotatis och spenatsallad
 
 
 

Kommentera här: