Min variant på Pad thai

Planen var att åka och storhandla efter middagen idag, så då var det bara att laga mat på det som fanns hemma. Trots att skåpen ekade tomma så fick jag ihop en riktigt god middag.
Jag hittade lite olika recept på pad thai och bytte ut och lade till så att det passade det som fanns hemma.
Resultatet blev riktigt bra!
 
4 port.
1 paket risnudlar
3 kycklingfiléer
1 gul paprika
1 morot
1 liten gul lök
1/3 purjolök
1 vitlöksklyfta
1/2 röd chili
1/2 pressad citron
2 msk fisksås
2 msk socker
cashewnötter
 
Koka upp vatten, lägg i nudlarna och tag bort från plattan.
Låt stå i 3 minuter. Häll av det varma vattnet och fyll på med kallt vatten och låt stå.
Skär vitlök och chili i tunna skivor.
Skär kycklingen i bitar.
Stek kycklingen med vitlök och chili.
Strimla paprika, lök och morot.
(Moroten skalade jag först och hyvlade sedan med osthyvel innan jag ska den i tunna strimlor.)
Låt grönsakerna stekas med kycklingen i ca 5 min.
Häll av nudlarna och blanda ner dem med resten.
Blanda pressad citron, fisksås och socker tills sockret har lösts upp.
Häll såsen i pannan och låt det koka ihop i någon minut.
Servera med hackade nötter och några citronklyftor.
 
 
Nu ekar inte kylen tom längre och snabba barnvänliga middagar är planerade för resten av veckan :-)
 
 

Kommentera här: