Kladdkaka

Desserten i lördags var det sonen som valde och gjorde (i alla fall med hjälp av mig).
Det var länge sen vi gjorde kladdkaka, men det är ju alltid gott.
Jag är lite för feg när det gäller tiden i ugnen. Det stod 15 minuter i receptet, men då var den fortfarande rinnig så jag lät den stå inne en stund till. Den var lite kladdig, men jag hade nog kunnat ta ut lite tidigare...
 
Receptet är hämtat från Arlas hemsida.
 
100 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl chokladpluppar
 
Smörj en springform och häll riven kokos i.
Smält smöret i en kastrull och tag bort från värmen.
Rör ner socker och ägg, blanda väl.
Rör ner övriga ingredienser och vispa till en slät smet.
Häll smeten i formen och strö över chokladplupparna.
Grädda ca 15 min på 175 grader.
 
Vi serverade med vispad grädde, barnen fick även lite marshmallows.
 
 

Kommentera här: