Pasta med tomatsås och små biffar

Jag har en förkylning som inte vill släppa, den har hållit i i över två veckor nu... Hostar hela nätterna.
Imorgon är jag ledig så då är planen att försöka vila under förmiddagen. Sen blir det full fart på em. ;-)
Men orken finns inte riktigt, så eftersom det var drop-in fika på fritids idag så hoppade jag över att åka och handla. Det fick bli någon middag av det som fanns hemma.
Men jag tycker att jag lyckades få ihop det riktigt bra. Det var bara jag och de två yngsta hemma, men alla åt och tyckte att det var gott.
 
4 port
Biffar
500 g köttfärs
1/2 dl mjölk
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
salt, peppar
 
Tomatsås
1/2 msk råsocker
1 msk smör
1 vitlöksklyfta
1 kartong krossade tomater
1 msk tomatpure
1 msk balsamvinäger
1/2 kruka färsk basilika
salt, peppar
 
Mixa lök och vitlök med lite av mjölken. (För att inte få så stora bitar så att sonen skall äta)
Blanda färsen med löken, mjölken och kryddorna.
Forma små biffar och stek i smör på svag värme.
 
Häll socker i en kastrull och låt det sakta smälta. När allt har smält, ha i smöret och låt det smälta.
Pressa i vitlöksklyftan och ha i tomatkrosset och purén.
Strimla basilikan och ha ner den i såsen.
Koka i ca 5 minuter.
Ha i balsamvinäger, salt och peppar och koka i ytterligare några minuter.
 
Servera med nykokt pasta och riven parmesan.
 
 
 

Kommentera här: