Tom kha gai

Nu är vi friska!!! Men man ska väl inte ropa hej för tidigt....
Vi har ialla fall varit iväg allihop idag på jobb, dagis och annat.
Skönt att se något annat än insidan av vårat hus :-)
 
Jag hade redan igår bestämt vad vi skulle äta till middag idag och handlat hem allt, så idag var det smidigt. Fort gick det, och inte speciellt svårt.
Jag har provat att göra denna soppa tidigare, men inte varit nöjd. Men det här receptet var riktigt bra. Så testa gärna! Många goda smaker och dofter i köket idag :-)
Jag tror att receptet är hämtat ur Allt om mat. Jag har fotat ett recept med min telefon så jag har inte riktigt koll :-)
 
4 port.
8 dl kokosmjölk
3 dl grönsaksbuljong
1 bit ingefära (skulle vara galangal, men det fanns inte i min affär)
1 citrongräs
1 röd chili
1/2 tsk smulade kaffirlimeblad
3 stora kycklingfileer
150 g små champinjoner
1 gul lök
3 tomater
2 1/2 msk fisksås
1 msk strösocker
1 tsk salt
1 pressad lime
koriander
 
Koka upp kokosmjölk och buljong.
Krossa citrongräset och skär den i bitar, skala ingefäran och skär i skivor, kärna ur chilin och skär i ringar.
Lägg ner citrongräs, chili, ingefära och kaffirlimeblad i grytan och småputtra i 5 minuter.
Skär kycklingen i tunna skivor. Skär ev champinjonerna i halvor. Skär löken i tunna klyftor.
Lägg kyckling, champinjonjer, lök, fisksås, salt och socker i grytan och puttra i ca 3 min. Tills kycklingen känns klar.
Kärna ur tomaterna och dela i grova bitar.
Tillsätt tomaterna och limesaften strax före serveringen.
Toppa med grovhackad koriander.
Ta upp ingefäran och citrongräset innan du äter.
 
 

Kommentera här: