Chili och Andra chansen

Igår var det dags för Andra chansen i mello-cirkusen. Jag hade bjudit hit svägerskan med barn och min kusin. Mina mello-kompisar :-)
Eftersom det var fyra som gick vidare så tror jag att alla var lite nöjda. Mest dans och party var det här hemma till groupie. Den är väldigt medryckande oavsett vad man tycker om den...
Jag hade lovat att bjuda på middag och eftersom vi inte hade så mycket andra planer så passade det med ett långkok.
Tittar ni på Kl 21 hos stjärnorna? Då kanske ni såg när Josefine Crawford gjorde chili. Sen dess har jag varit sugen på det. Så jag letade fram hennes recept på recept.nu och satte fart.
Det blev verkligen gott!! Testa!
 
 

1   torkade ancho
3   torkade guajillo
1   färsk röd chili
1  kg högrev
1,5 msk
  kalvfond
5 dl vatten
50  cl mörk öl
 gul lök
 stora klyftor vitlök
200  g rotselleri
2  msk spiskummin
1  msk mald koriander
1  tsk mald chilipeppar
2  tsk kanel
 lite oregano
 lite salt
 färsk koriander att strö över

 

Rosta den torkade chilipepparn på svag värme i en torr panna.
Vänd på frukterna ett par gånger. Det tar ungefär 10-15 min. Var noga så att de inte bränns vid.
Lägg dem sedan i kokhett vatten - de skall dock inte koka utan bara ligga i blöt ca 15 min tills de blir mjuka.

 

Skär högreven i bitar och bryn i het panna med lite olja och smör. Bryn lite åt gången så att det inte börjar koka i pannan.
Hacka vitlöken fint. Hacka den gula löken och rotsellerin i fina bitar, men inte allt för smått. Hacka den röda chilin fint. Låt allt fräsa med i köttet.
De torkade pepparfrukterna bör vara mjuka vid det här laget. Ta upp ur vattnet - ta bort fröfäste och frön. Ta bort ev. hårt skal. Kör chilifrukterna med en stavmixer till en puré, tillsammans med lite av vattnet som de legat i. Tryck purén genom en finmaskig sil, så att eventuella frön och hårda skalbitar blir kvar i silen.
Låt chilipastan, spiskummin, den malda koriandern, chilipeppar, socker och kanel gå med i fräset någon minut. Rör om. Slå i öl och fyll på med kalvfonden och vatten så att det lite mer än täcker köttet.
Låt alltihop puttra på spisen i 3-4 timmar under lock, de sista 40 minuterna låter du grytan puttra klart utan lock.
Några minuter innan servering är det dags att salta upp chilin om det behövs. Smaka av och strö över färsk koriander om så önskas. Precis innan servering strör du över och rör ned lite oregano i chilin.

 

Jag serverade chilin med guacamole, nachochips, riven ost och grönsaker.

 

 

 

Kommentera här: