Färsbiffar med rotsaker och chevrékräm

Igår var det sista dagen på fotbollsskolan, de har varit så duktiga. Jag fattar inte vart de får orken ifrån... Det har varit varmt och de har sprungit oavbrutet i tre timmar varje fm. Och ändå finns det ork att busa och leka hela em. Men önskar att man hade en bråkdel av en 6-årings energi :-)
 
Jag hade knappt någon energi kvar när jag skulle hitta på någon mat till mig och de yngsta barnen. Det skulle även bli en portion över till dottern som hon kan ha i matlådan imorgon. Hon kommer att jobba kväll under hela hösten och vill ta med sig matlåda. Så det gäller att tänka ett steg extra när man planerar mat.
 
4 port
700 g köttfärs
1 finhackad gul lök
1 pressad vitlööksklyfta
1/2 dl grädde
salt, peppar
 
sparrispotatis
morötter
palsternacka
olivolja
salt
 
Chevré
1 dl creme fraiche
1 tsk flytande honung
salt
 
Skala morötter och palsternacka. Skär grönsakerna i klyftor och lägg i en långpanna med olivolja och salt. Rör om. Ställ in i ugnen på 225 grader till det har fått fin färg, ca 35 min
Blanda ingredienserna till biffarna och forma dem. Stek dem i smör i en stekpanna. De blir säkert ännu godare om de grillas.
Mosa osten med en gaffel och rör ner resten.
Servera med en god sallad.
 
 
 

Kommentera här: