Gratinerad blomkål

Detta är en rätt som har hängt med länge i vårt hem. Jag vet att mamma gjorde den när jag bodde hemma. Jag har säkert ändrat lite i receptet under åren, men så här gör jag nu:
 
4 port.
1 stort blomkålshuvud
1 paket bacon
1 purjolök
10 skivor rökt skinka
Ostsås:
1,5 msk smör
3 msk vetemjöl
4 dl vätska (grönsaksspad, mjölk)
1,5 dl riven lagrad ost
1 äggula
0,5 dl grädde
salt, peppar
 
 
Ansa blomkålen och skär den i mindre buketter. Koka i saltat vatten i ca 5 min och häll av vattnet.
Lägg blomkålen i en ugnsfastform och salta den.
Skär baconet i mindre bitar och knaperstek den. Låt den rinna av i en sil.
Strimla skinkan och purjon och fräs ett par minuter. Blanda det med baconet och fördela över blomkålen.
Gör ostsåsen:
Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölet. Späd med lite vätska i taget. Koka upp under omrörning och koka i ca 4 min.
Tag av från plattan och rör ner osten.
Blanda äggulan med grädden och rör ner i såsen.
Smaka av med salt och peppar.
Häll såsen över blomkålen och ställ in i ugnen på 225 grader tills det har fått färg.
 
 
 
 
 

Kommentera här: