Krämig sparrispasta

Jag hade ett knippe sparris i kylen och var väldigt sugen på pasta så jag började googla. Jag ville prova något nytt och till slut fastnade jag för ett recept av Niklas Ekstedt. Som vanligt så gjorde jag några justeringar så att det skulle passa våra smaker och det som fanns hemma i våra skåp :-)
 
Nu ikväll efter maten har jag haft lite "egentid". Jag har tillbringat ett par timmar med att storhandla. Menyn för resten av veckan är satt och nu har jag även det mesta hemma så jag slipper åka och handla varje dag. Det tar så otroligt mycket tid och så handlar jag alltid en massa extra...
Så förhoppningsvis har jag sparat både tid och pengar :-)
 
4 port
1 knippe sparris
2 schalottenlökar
250 g mascarponeost
1 ekologisk citron
vin (stod vitt i receptet, vilket jag tror passar bäst, men jag hade bara rött hemma, så det fick gå i)
pinjekärnor
basilika
parmesan
 
Skala och skär löken i tunna skivor.
Bryt av de träiga ändarna av sparrisarna och dela dem i mindre bitar.
Fräs löken i smör i en kastrull, lägg i sparrisen och låt den svettas ett par minuter.
Slå på vin så det täcker sparrisen och låt det koka in.
Finriv skalet på citronen och lägg det år sidan.
Pressa saften ur citronen.
Blanda ner mascarpone, citron, ca 10 blad strimlad basilika, salt och peppar med sparrisen och låt allt bli varmt.
Blanda ner nykokt pasta och häll upp på ett serveringsfat.
Toppa med rostade pinjenötter, rivet citronskal, strimlad basilika och nyriven parmesan.
 
 
 

Kommentarer:

1 Nalliiz:

skriven

Åh vad gott det ser ut!

Kommentera här: