Polkagrisbrownie

I söndags hade jag meandi visning härhemma och då passade jag på att prova ett nytt recept från Mitt kök. Den blev väldigt uppskattad!!!
Jag hade både polkagrisar och en hel del choklad hemma sen jul så då passade det här receptet bra.
Det var en väldigt trevlig eftermiddag med en massa trevliga människor och lite shopping ;-)
Jag köpte bl.a. ett par rosa chinos till mig, så nu längtar jag till våren så att jag får använda dem.
 
150 g smör
150 g mörk choklad
4 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g mintchoklad
50 g polkagrisar
Glasyr:
50 g smör
50 g mintchoklad
1-2 dl florsocker
50 g polkagrisar
 
Smält smöret. Bryt den mörka chokladen och rör ner den i smöret.
Ta bort kastrullen från värmen när chokladen är så gott som smält.
Vispa ihop ägg och socker.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten.
Blanda ner chokladen och smöret och rör försiktigt, men noga.
Hacka mintchokladen och mortla polkagrisarna.
Rör ner i smeten och häll i en springform som är smörad och bröad.
Baka i ugnen på 175 i ca 35 min. (För mig tog det mycket längre tid)
Ta ut kakan och låt den svalna.
Smält smöret till glasyren.
Bryt ner chokladen och låt den smälta.
Blanda ner florsockret, jag tog 1 dl, men i receptet stod det 2 dl.
Bred glasyren på kakan och dekorera med polkagrisar.
Låt den svalna innan den serveras.
 
 

Kommentarer:

1 Daniella 🌙:

skriven

det där lär ju vara det bästa som någonsin gjorts i matväg.

2 Lisa - Kreativ bakning ♥:

skriven

Jag älskar polkagris så den här blir nog en favorit!

3 Kristin // The Chocolate Box:

skriven

Kan tro att den blev uppskattad, ser supergod ut! :D

Kommentera här: