Pasta med fläskfilé och champinjoner

Igår hade jag en sån där dag då jag gick in på ica och var alldeles tom i huvudet. Efter ett par varv så hittade jag billig fläskfilé och komponerade ihop en pastasås i huvudet. Väl hemma så lagade jag till det och det blev ungefär så som jag hade tänkt.
Receptet går att variera i det oändliga, men jag blandade det jag hade köpt med det jag hade hemma och så här blev det:
 
4 port.
1 fläskfilé, ca 600 g
10 champinjoner
1 bit zucchini
2 vitlöksklyftor
1/2 kruka basilika
2 stora nävar bladspenat
1 bit purjolök
1 dl vatten
1 1/2 msk kalvfond
2 msk eu de vie
3 dl grädde
salt, peppar
riven parmesan
 
Putsa fläskfilen och skär den i mindre bitar.
Stek den nästan klar och ta ur den ur pannan.
Skiva champinjonerna och vattna ur dem i en torr panna.
Skiva vitlöken tunt, skär zucchinin i små bitar, strimla purjo och basilika och ha ner allt med svampen.
Fräs ett par minuter. Häll tillbaka köttet och låt allt gå ytterligare någon minut.
Häll i vatten, kalvfond, grädde och eu de vie och koka ihop i ca fem minuter.
Skär spenaten i mindre bitar och blanda ner i såsen.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med nykokt pasta och färskriven parmesan.
 
 

Kommentarer:

1 giulia:

skriven

åh vad gott ! en av min favoriter!

Kommentera här: