Fish & chips

I fredags så tog jag tjejerna med mig och åkte och shoppade och när vi kom hem så hade maken maten klar. Han bjöd på fish & chips. I tidningspapper förstås! :-)
Han hade letat fram den gamla fritösen som står i skåpet med olika matmaskiner. De tar ju sån plats i skåpen, men när man väl tar fram dem så är det oftast värt det. Den här gången var det definitivt värt det. Det var jättegott!
 
Jag har frågat om receptet, men får inte direkt något svar...
Men jag vet att han skar potatisen och sen la den i vatten med mycket salt och lite vitvinsvinäger innan han friterade dem. Han friterade dem först en gång och lät dem rinna av och sen en gång till. Det tar tid, men det är det värt.
 
Fisken (kolja) skar han i mindre bitar och doppade i frityrsmet innan han friterade den.
Han kommer inte ihåg måtten, men dessa ingredienser hade han i frityrsmeten:
mjöl, bakpulver, äggvita, öl, vatten och salt.
 
Vi blev serverade fisken och chipsen i tidningspapper och det fanns även strimlade morötter, gurka och sallad och remouladsås.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Camilla:

skriven

Brukar vi också göra hemma så himla gott!!!

2 giulia:

skriven

Hur gör man det där med tidningspapperet?

Svar: Jag vet faktiskt inte, det var min man som gjorde dem :-)Han vet inte riktigt själv. Han säger att det var som att han skulle slå in en bukett blommor...
Tror inte att du får så mycket hjälp av det, men jag får inget bättre svar.
Pernilla Nyberg

Kommentera här: