Är det här att vara ledig???

Idag har jag varit ledig från jobbet, men jag har haft fullt upp ändå... Började med att träna och sen var det storstädning som stod på schemat. Jag orkade och hann bara halva huset innan det var dags att hämta barn. Jag hann även göra en stor laddning av lasagne.
Sen var det dubbla aktiviteter för mellantjejen. Först gitarr och sen hem och "slänga" i sig lasagnen och en sallad som storasyster hade gjort. Sen skulle hon iväg och paddla kanot :-)
Nu är räkningarna gjorda och tvätten vikt så nu ska jag snart krypa ner för imorgon blir det en jobbig dag på flera sätt. Först begravning och sen ska jag springa ett lopp på 5 km...
 
 
 
 
Lasagne, 10 port.
 
900 g nötfärs
1/2 zucchini
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
2 pkt krossade tomater, á 500 g
3 msk tomatpuré
1 köttbuljongtärning
ketchup
finhackad färsk basilika
salt, peppar
 
1 liter mjölk
50 g margarin
1 dl vetemjöl
riven muskot
salt
6 dl riven ost
 
lasagneplattor
 
Fräs färsen i smör.
Finhacka lök och vitlök (eftersom min son vägrar att äta lök så kör jag den i en mixer med lite vatten till en slät kräm). Fräs löken med färsen.
Ha i tomatpurén och blanda om. Ha i ketchup, krossade tomater och smula ner buljongtärningen.
Skär zucchinin i små bitar och ha ner i grytan.
Smaka av med basilika, salt och peppar
Koka i ca 10 min.
 
Vispa ihop mjölet med ca 1,5 dl mjölk.
Koka upp resten av mjölken med margarinet i en kastrull.
Ha i redningen i en tunn stråle medans du vispar.
Koka i ett par minuter och smaka av med muskotnöt och salt.
Ta av från plattan och rör ner ca 4 dl av osten.
 
Häll lite sås i botten på en ugnsfast form och varva sedan med lasagneplattor, köttfärssås och ostsås. Avsluta med ostsås och lite riven ost.
 
 

Kommentera här: