Torskrygg med potatis-och jordärtskockspuffar

Det händer ganska ofta att vi äter fisk på fredagar och så även denna fredag. Jag har bloggat om liknande recept tidigare, men eftersom jag vet att många fortfarande tycker att det är svårt att laga fisk så lägger jag upp detta enkla recept och hoppas att ni testar :-)
 
4 port.
4 portionsbitar torskrygg
mjöl
salt, peppar
smör
edamemebönor
riven färsk pepparot
mospuffar:
10 potatisar
6 jordärtskockor
grädde
1 äggula
smör
salt, peppar
sås
100 g smör
3 dl grädde
1/2 pressad citron
cayennepeppar
 
Puffar:
Skala potatis och jordärtskockor och koka tills de är klara.
Gör ett mos tillsammans med en äggula, smör och grädde. Smaka av med salt och peppar.
Sprita moset på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda innan servering. Ca 10 min på 225 grader.
Sås:
Smält smöret i en kastrull och låt det gå tills det blir ljusbrunt och luktar lite nötaktigt.
Ha i grädden och låt sjuda tills det precis börjar koka.
Smaka av med citron och cayennepeppar
Fisk:
Krydda fisken med salt och peppar och vänd den i mjöl-
Stek på medelvärme tills lamellerna börjar dela på sig
Servera med bönor och riven pepparrot.
 
Jag rev en hel skål med pepparot så tårarna sprutade och sen glömde jag att ta fram skålen...
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: