Gömd fläskfilé

Jag måste verkligen be min man hjälpa mig att förstå vår kamera. Mina mobilbilder är katastrof just nu. Knappt så jag vill lägga ut dem. Men för att man ska någon uppfattning om vad vi åt så lägger jag ut dem ändå...
Här kommer ett recept på vår söndagsmiddag. Och trots bilderna så var det faktiskt jättegott :-)
 
4 port.
1 fläskfilé
1 pkt bacon
10 champinjoner
5 cm purjolök
100 g färskost med gräslök
3 dl grädde
1 msk kalvfond
2 tsk soja
1 msk madeira
1 mozzarella
riven ost
 
Klipp baconet i små bitar och knaperstek. Lägg i en sil och låt rinna av.
Skiva champinjonerna tunt och strimla purjon. Vattna ut svampen och stek sedan i smör med purjon.
Ansa fläskfilén och skär den i skivor. Stek dem nästan klara.
Lägg skivorna i botten på en ugnsfast form och strö över bacon, svamp och purjo.
Smält färskosten i en kastrull och blanda ner grädde, fond, soja och madeira.
Koka ihop ett par minuter. Smaka av med salt och peppar.
Häll såsen över köttet.
Skär mozzarellan i mindre bitar och täck köttet med mozzarella och riven ost.
Sätt in i ugnen på 225 grader tills osten fått färg.
Servera med klyftpotatis och grönsaker.
 
 
 
 

Kommentera här: