Kanelbullar

Jag älskar kanelbullar!!! Men bara saftiga bullar. De senaste gångerna när jag har bakat så är de goda precis när jag har bakat, men sen tycker jag att de blir tråkiga och torra. Nu hittade jag ett recept på bullar hos matstugan, där det stod att man inte kunde misslyckas ;-) Så jag testade och det lyckades!!!
 
 
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
2 tsk kardemumma
1 1/2 dl vit sirap (eller strösocker)
15 dl vetemjöl (ungefär)
 
Fyllning
150 g smör
2 msk vaniljsocker
2 msk kanel
1 1/2 dl strösocker
 
Ta fram smöret till fyllningen och låt det stå rumstempererat ett tag.
Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt.
(Jag gjorde degen i min assistent)
Smula ner jästen i en bunke och häll på lite av degvätskan tills all jäst har löst sig.
Häll i resten av degvätskan, kardemumma, salt, sirap och det mesta av mjölet.
Kör ett par minuter i assistenten och häll på mer mjöl tills du har fått en deg som släpper från bunken.
Lägg på en handduk och låt jäsa i ca 30 min.
Rör ihop fyllningen.
 
Dela degen på hälften och ta en del i taget. Kavla ut degen till en rektangel. 
Bred ut fyllningen över hela degen.
Vik degen i 3 delar. Skär i remsor. Skär varje remsa i 3 remsor på längden. De ska sitta ihop längst upp.
Fläta remsorna och "rulla"  ihop dem som bollar. Försök att få ändarna under.
 
Jäs bullarna på bakplåtspappersklädd plåt i ca 30 min.
Pensla med ägg och strö över lite pärlsocker.
Sätt in i ugnen i ca 9 min på 225 grader. 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ann-Sofie:

skriven

Åh va gott!

2 Citroncest - matblogg från Italien:

skriven

Kanelbullar som inte blir torra! Mums! Måste vara sirapen i dagen som hjälper till att göra de saftiga en längre tid! :)

Kommentera här: