Amerikanska pannkakor

 
När jag var 19 så var jag aupair i USA, då gjorde jag ofta amerikanska pannkakor. Även åren efteråt. Då hade jag receptet i huvudet och gjorde på känn. Men nu är det längesedan jag gjorde dem så idag fick jag söka recept på nätet och detta kändes mest likt det jag gjorde tidigare. När smeten var klar liknade den inte den jag gjorde förrut, men smaken var den samma.
Jag hittade receptet på Allt om mats hemsida.
 
Ca 10 st
 
50 g smält smör
3 ägg
2,5 dl mjölk
5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 msk socker
 
Blanda ägg, mjölk och smält smör.
Blanda de torra ingredienserna och vispa med äggsmeten till en slät smet.
Stek pannkakorna i smör.
De får plats 3 st per omgång i en normal stekpanna.
 
Sonen hade sylt och grädde på, dottern nutella, men själv föredrar jag att bre smör på dem när de är varma och sen sirap och knaperstekt bacon. Gott!!!
 
 
 
 

Kommentera här: