Fläskfilé under italienskt täcke

Förra onsdagen innan vi skulle åka till London så passade jag på att laga lite fredagsmat.
I min tidningshög hittade jag det här receptet.
 
4 pers.
500 g fläskfilé
smör
salt
peppar
 
1/2 mozzarella
1 kruka basilika
25 g valnötskärnor
50 g grillad paprika på burk
2 vitlöksklyftor
salt, peppar
 
sås:
3 dl sky + vatten
2 msk konc kalvfond
1 msk maizenaredning
1 dl creme fraiche
1 tsk soya
peppar
 
Putsa filen från fett och senor, bryn den i en stekpanna med smör. Salta och peppra.
Ta upp filen och skär den i skivor.
Häll 3 dl vatten i pannan och sila ner det i en kastrull.
Skär mozzarellan i små fyrkanter.
Hacka basilikabladen och valnötterna. Skär paprikan i mindre bitar. Skala och hacka vitlöken.
Blanda samman alla ingredienserna till täcket. Salta och peppra.
Lägg fläskfilen omlott i en ugnsfast form. Bred blandningen över filen. Ställ in fatet i ugnen på 225 grader i 15 min (vår var inte färdig då så den fick gå minst det dubbla)
Koka upp skyn och fonden i kastrullen. Blanda redning och creme fraiche. Vispa ner det i skyn.
Låt såsen sjuda några minuter och smaka av med soja och peppar.
 
Till köttet och såsen serverade jag färdigköpta rösti och baconlindade haricots verts, vilket var ett bra sätt att få två av tre barn att äta bönor :-)
 
Innan det varit i ugnen
 
och efter
 
Baconlindade haricots verts
 
Min tallrik innan jag lade upp salladen.

Kommentarer:

1 Jennifer:

skriven

Magnis fick inspiration när han var hoss er så han bjöd mig på den rätten på torsdagskvällen. Har för mig att han gjorde klyftpotatis till fläskfilen.
Jätte gott var det!

2 Mårtenssons kök:

skriven

Vilka goda smaker, flera av våra favoriter i den formen!

Kommentera här: