Teriyakispett med nudlar

Ligger fortfarande hemma med smärta i rygg och nacke. Idag har jag varit hos läkaren och blivit sjukskriven veckan ut. Håll tummarna för att jag blir bättre!
Detta innebär att min man får dra det tyngsta lasset härhemma nu. Jag försöker så gott jag kan, men känner mig otillräcklig.
Så så mycket kul matlagning kan jag ju inte påstå att det har blivit. Men en dag förra veckan tog jag fram ett av recepten ur samlingen och lagade en god och lättlagad rätt.
 
(nu när jag läser igenom vad jag skrivit så kan man lätt tolka att eftersom min man är ansvarig så blir det ingen rolig mat. Men det var inte alls så jag menade. Han är jätteduktig på att laga mat! Och jag har försökt att planera och laga det jag har klarat..)
 
4 pers.
3 stora kycklingfileér
4 msk teriyakimarinad
250 g äggnudlar
jordnötsolja
1 bit riven ingefära
2 pressade vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 gul paprika
1 burk minimajs
1/3 zucchini
3 msk ljus japans soja
3 tsk sesamolja
sesamfrön
 
Blötlägg träspetten
Skär kycklingen i strimlor och lägg den i marinaden i minst 10 min.
Koka nudlarna enligt anvisningarna på paketet.
Trä kycklingen på spetten och lägg in i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.
Värm lite jordnötsolja i en wok. Fräs riven ingefära och pressad vitlök.
Häll i grönsakerna och woka ett par minuter.
Häll på soja, sesamolja och nudlar och vänd runt.
Servera med kycklingspetten och strö över sesamfröna.
 
 
 

Kommentera här: