Sojamarinerad kyckling

Idag var det dags för Utmaning 2013. Jag har under ledigheten tittat igenom de 42 tidningarna och samlat ihop en hel hög med recept som jag vill prova. Nu kommer jag inte att hinna prova alla under januari, men jag har dem nerskrivna så jag kan hitta dem vid senare tillfällen.
Idag har vi varit på husdjursmässan och klappat allt ifrån hästar till ormar. Sen åkte raka vägen och fikade hos min kusin med familj. Så när vi kom därifrån var det ganska skönt att jag redan planerat vad vi skulle äta.
Men med handling och tillagning blev det sen middag ändå.
Jag hade hittat ett recept på en sojamarinerad kyckling som man skulle äta som tacos. Så vi gjorde alla tillbehör som vi brukar ha till tacos. Jag gjorde även köttfärs så kunde barnen välja.
Kycklingen blev väldigt god!
Jag hittade detta recept i Buffé från 2003
 
3 stora kycklingfileér (ca 1/2 kg)
1 lime
1 msk socker
1 tsk oregano
1/4 tsk kajennepeppar
1/2 tsk kanel
1 1/2 msk soja
1/2 dl olja
1 1/2 paprika i olika färger
 
Skär kycklingen i strimlor
Skölj limen, riv skalet och pressa ut saften.
Blanda kycklingen med limeskal, limesaft, socker, oregano, kanel, kajennepeppar, soja och olivolja.
Täck med plastfolie och låt stå i kylen i ca 30 minuter.
Strimla paprikorna och stek dem med kycklingen.
Sen toppade jag med lite basilika.
 
 
 
 

Kommentera här: