Frittata på zucchini och potatis

 
I söndags kom min bror över med leverans från Spanien. Jag hade beställt lomo (lufttorkad fläskfilé) och manchego. Gott!
Så till middag i måndags gjorde jag en frittata som jag sett recept på i en av mina tidningar.
Den blev god, men kanske lite torr. Skulle nog ha varit lite kortare i ugnen. Jag vet inte hur länge jag hade den inne, men tills osten hade fått färg. Så mitt tips är att låta den gå kortare på spisen.
Till frittatan serverade jag en spenat och parmesansallad, charkuterier och manchegon.
 
4 port.
6 medelstora potatisar
1 zuccgini
9 ägg
En handfull grovt hackad mynta
Riven ost
salt, peppar
 
Skala och skiva potatisen
Koka den i 6 minuter, tills de precis har blivit genomkokta.
Skär zucchinin i skivor och stek dem i oljan tills de får lite färg.
Häll i potatisen och stek i ytterligare någon minut
Rör samman ägg och mynta i en skål, salta och peppra.
Häll i stekpannan och rör lätt. Stek i ca 5 minuter på låg värme.
Strö över osten och ställ in stekpannan i ugnen på 250 grader i ca 4 minuter.
 
Jag var jätteduktig och tog ut stekpannan med två grytlappar, men minuten efter skulle jag flytta pannan lite och tog i handtaget!!! Det gjorde ont! Så det var bara att stå under rinnande vatten med handen en stund. Såååå klantigt!!!
 
 

Kommentarer:

1 Karin:

skriven

Det låter och ser så himla gott ut! Jag har aldrig testat att göra frittata men det är ju på tiden :-)

Kommentera här: