Pulled pork

Vaknade till strålande solsken idag! Så jag åkte och handlade tidigt och fixade iordning köttet och ställde in det i ugnen. Det skulle ju stå i ca 5 timmar så vi klädde på oss och gick ut i solen.
Härligt med mat som lagar sig själv :-)
Jag har länge tänkt att laga pulled pork så nu letade jag upp lite olika recept och följde väl egentligen inget av de utan mixade ihop dem och gjorde min egen variant. Det blev riktigt bra!
8-åringen som inte brukar vara kinkig tyckte inte om köttet men alla andra åt med god aptit.
Till och med 4-åringen!!!
Jag serverade med pitabröd, salsa, hickorysås, gräddfil, tacosås och grönsaker i småbitar; gurka, paprika, majs, rödlök och sallad.
 
Pulled pork
ca 6 pers.
 
1,1 kg fläskkarre
2 gula lökar
1 hel vitlök
1 flaska hickorysås
1-2 dl coca cola
salt
peppar
paprikapulver
chilipulver
 
Klappa in köttet med kryddorna och lägg i en ugnssäker gryta.
Skala och klyfta löken och skala vitlöksklyftorna. Fördela runt om köttet.
Häll på hickorysås och coca cola.
Ställ in längst ner i ugnen på 125 grader. Det tog ca 5 timmar.
Ta upp köttet ur gryttan och dra isär det i mindre bitar med två gafflar.
Lägg upp på ett fat och häll över lite av skyn som finns kvar i grytan.
 
Före det gick in i ugnen
 
5 timmar senare
 
Och här har jag jobbat med gafflarna :-)
 
Salsa
1 mango
1 kvisttomat
1/4 röd lök
koriander
kallpressed rapsolja
salt
peppar
 
Skär mangon och tomaten i små bitar. Finhacka löken och koriander.
Blanda allt i en skål och låt stå kallt en stund innan servering.
 

Kommentera här: