Fläskspett med citronkräm

I fm bad jag min man att ta fram något ur frysen till middag. Han tog fram en fläskytterfilé och sen har jag funderat på vad vi skulle göra med den. Efter mycket letande så hittade jag ett recept som vi lagade för ett år sen.
Det blev mycket lyckat!
På em kom svärföräldrarna över med en hel kartong med semlor. Ingen av oss är någon stor semel-fantast, men det var riktigt gott :-)
 
 
4 port.
600 g fläskkött (jag använde fläskytterfilé)
2 vitlöksklyftor
2 msk riven ingefära
2 msk ketchap manis
1/2 dl rapsolja
salt och peppar

Citronkräm:
2 1/2 dl turkisk yoghurt
1 citron
1/2 msk honung
salt, peppar

Citronkräm:
Lägg turkisk yoghurt i en skål. Riv skalet från en citron och pressa ner saften från halva citronen.
Blanda i ´honung och smaka av med salt och peppar.
Ställ kallt till serveringen.

Spett:
Lägg spetten i blöt, ca 15 st.
Skär köttet i tärningar.
Skala och finhacka vitlöken och blanda med riven ingefära, ketjap manis och rapsolja.
Krydda med salt och peppar och blanda köttet med marinaden.
Ställ kallt och låt marinera i minst en timme.
Trä upp köttbitarna på träspett och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 10 min.
Vänd spetten, öka till grill och kör i ca 5 min till.
 

Kommentera här: