Apelsinkyckling

Igår efter middagen så skickade jag maken till Ica Maxi, eftersom jag själv fortfarande är mer eller mindre orörlig. Innan han åkte hade jag lusläst veckans reklamblad och hittat extrapris på både färsk hel kyckling och blodapelsiner.
Så här kommer ytterligare ett recept som jag hittat bland mina tidningar.
 
4 port (jag skulle snarare säga 3)
1 kyckling
2 apelsiner (blodapelsiner)
2 msk honung
2 msk riven färsk ingefära
salt, peppar
 
Dela kycklingen i delar och lägg i en ugnsfast form.
Dela apelsinerna och pressa ur saften. Lägg de urpressade halvorna i formen.
Blanda saften med honung och ingefära.
Häll allt över kycklingen och krydda med salt och peppar.
Ställ in i ugnen på 180 grader i ca 50 min.
 
Vi serverade kycklingen med klyftpotatis och grönsaker.
Det var ett helt ok vardagsrecept.
 
 

Kommentera här: