Enkel chevrrétarte

Jag är med i en tjejklubb. Vi är 12 tjejer som träffas två gånger per år. Vi är indelade i tre grupper och en grupp i taget planerar träffen som är hemlig för de andra. Det är väldigt trevligt och vi har gjort så mycket roliga saker!
För ett par veckor sedan så var det min grupps tur att stå för dagen.
Vi började med brunch med julsmaker hemma hos mig och sen gick vi till Idérika och gjorde chokladpraliner, lite annat julgodis och några julkort. En försmak på julen :-)
 
Så här såg det uppdukade bordet ut. Sen fanns det lite köttbullar och prinskorv på spisen också.
Jag tror att alla blev mätta :-)
Jag hade skickat iväg familjen, men äldsta dottern var hemma och smög ut och tog sig lite mat. Jag "snodde" en bild från hennes blogg:
Överst på hennes tallrik ligger en pepparkaksvåffla med ädelostkräm till höger om den en citrussallad med halloumi, kex med ost, charkuterier och en chervretarte.
Det är den jag tänkte ge er receptet på här. Den var mycket uppskattad och jag har hört att flera har gjort den hemma efteråt.
 
1 rulle smördeg
200 g chevre
1 dl fikonmarmelad
1 ägg, vispat
2 färska fikon
rosmarin
 
Skär smördegen i rektanglar och pensla med ägg på kanten runt om.
Bred marmeladen i mitten och fördela osten på bitarna.
Sätt in i ugnen i ca 15 min på 200 grader.
Skär fikonen i klyftor och fördela på bitarna. Toppa med rosmarin.
 

Vi hade fest på jobbet i förra veckan och då stod jag för drinktilltuggen. Jag hade ingredienser som jag freebasade lite med. Så jag gjorde typ som dessa fast med blåbärssylt, chevre på tub och honung. De var inte lika goda som dessa, men ändå väldigt goda och de gick åt som smör i solsken.
 

Kommentarer:

1 Amanda:

skriven

Vilken kul grej att göra :)

Kommentera här: