Lammrostbiff med getostgratinerad purjolök och pommes anna

Ett tips inför helgen!
Vi hade gäster i lördags och som vanligt när vi har gäster så testar jag nya recept ;-)
Alla våra vänner får vara försökskaniner. De här gästerna hade tur, för det här blev riktigt bra!
Jag har bara lagat lamm en gång tidigare, men jag kommer defenitivt att göra det igen.
I receptet stod det inte hur länge kötett skulle vara inne, men eftersom det var rostbiff så trodde jag no gatt det skulle ta ett par timmar. Men när maken kom hem och hade handlat ca 800 g lammrostbiff så visade det sig att det var fyra mindre rostbiffar. Man lär sig något nytt varje dag :-)
Till detta gjorde jag en pommes anna som också var första gången jag gjorde. Väldigt enkelt att göra och ett bra alternativ till potatisgratäng. Kändes inte alls lika tung och var len i smaken till det smakrika köttet.
 
Lammrostbiff med getostgratinerad purjolök
4 port.
600 g lammrostbiff
2 purjolökar
100 g getost
3 msk honung
färsk rosmarin
4 msk olivolja
smör
salt peppar
 
Skölj purjon noga och gnid in den med lite olivolja, krydda med salt och peppar.
Baka den i ugn i 10 min på 225 g. (Nästa gång ska jag låta den gå lite längre)
Ta ut purjon och dela den på längden.
Finhacka rosmarin och lägg på purjon, smula över getosten, ringla över honung och häll på lite olivolja.
Gratinera purjon i 250 grader tills den får färg precis innan servering.
Finhacka rosmarin och klappa in i rostbiffarna tillsammans med salt och peppar.
Bryn rostbiffarna i smör och stek sedan färdigt i ugn på 100 grader till en innertemperatur på 60 grader. Det tog ca 40 minuter.
Skiva rostbiffen och garnera med rosmarin.
 
Pommes Anna (recept av Per Morberg)
800 g potatis
200 g smör (jag had einte så mycket)
salt och peppar
 
Skala och skiva potatisen tunt.
Smörj en form med löstagbar kant och varva potatisskivor med hyvlat smör, salt och peppar.
Lägg på en tyngd som press och ställ in i ugnen i ca 50 min på 225 grader.
 
Balsamicosås
2 dl balsamvinäger
2 dl honung
 
Blanda allt i en kastrull och låt koka ihop.
Ju längre det kokar ju tjockare/segare sås får man.
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: