Kycklingspett med jordnötssås

Sitter och väntar på att jag ska få åka och hämta min 17-åriga dotter. Ögonen går kors..
Så då passar jag på att blogga om maten jag lagade i onsdags.
 
För något år sedan så hittad ejag ett recept på jordnötssås som var så himla gott, men jag kommer inte ihåg vart jag hittade det :-(
Men jag hittade ett annat på ica.se som jag provade. Det var ganska lättlagat och blev gott, men väldigt tjockt i konsistensen så om jag gör det igen så kommer jag att spä ut den mer.
Hela familjen åt med god aptit :-)
En annan bra sak var att jag hade det mesta hemma.
 
4 port.
600 g kycklingfile
1 msk färskriven ingefära
1 tsk gurkmeja
0,5 tsk mald koriander
1 tsk råsocker
3 msk olja
 
jordnötssås
1 vitlöksklyfta
1 msk olja
1 krm mald koriander
1 krm mald ingefära
0,75 tsk sambal oelek
1 tsk råsocker
4 dl vatten
2 dl salta jordnötter
2 msk ketjap manis
1 lime
salt
 
Skär kycklingen i strimlor.
Blanda ingefära, kryddor, socker och olja i en plastpåse och lägg ner kycklingen.
Låt det marinera i ca 3 timmar.
Trä upp kycklingen på spetten och sätt in dem i ugnen på 175 gradet tills de är klara, ca 15 min.
 
Skala, riv och fräs vitlöken i oljan, tillsätt ingefära och koriander och fräs i ca 30 sek.
Tillsätt sambal, socker och vatten, koka sakta i 10 minuter.
Tillsätt jordnötter och ketjap manis, koka upp och häll sedan allt i en matberedare och mixa såsen.
Smaksätt med lime och salt.
 
 
 

Kommentera här: