Final och bak

Just nu är det final i Sveriges Mästerkock!
Jag hejjar nog på Jennie, men det gör mig inget om Carl vinner. Jag tycker att de är värdiga vinnare båda två!
Det är nog dem jag hållit på under hela tiden.
Vem har ni som favorit? Kanske någon av dem som åkt ut?
 
Idag har jag och sonen varit lediga. Vi började dagen med att baka en sockerkaka till dotterns skola. De ska ha invigning av nybygget och då har jag lovat att baka en kaka och stå och servera fika imorgon.
Eftersom sonen inte får vara med då så bakade vi även en sats muffins som vi kunde äta idag. Vi smaksatte dem med hallon och choklad.
Sen har jag även gjort en paj som jag ska ha med mig på en middag på fredag.
 
Hallon- och chokladmuffins
12 st
50 g smör
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
frysta hallon
choklad
 
Smält fettet och häll i mjölken.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt fettet med mjölken, vaniljsocker och mjölet blandat med bakpulvret.
Vispa ihop.
Fyll 12 muffinsformar till 1/3.
Lägg några hallon och lite hackad choklad i varje muffins.
Fyll på med resten av smeten och ställ i ugnen.
Grädda på 225 grader i ca 10 min.
 
 
 
Till middag idag så kokade jag pasta och gjorde en kylskåsrensning. Jag la allt i små skålar och så fick man plocka ihop sin egen rätt.
Poppis bland barnen och jag fick också ihop en matlåda tills imorgon.
Pasta med pesto, kyckling, bacon, sallad, gurka, rödlök och parmesan

Kommentera här: