Lövbiff med rotsaker och svampsås

Igår var jag hemma och var ledig med min 3-åring. Vi bakade muffins, ritade, lekte med bilar och städade. Så när klockan började närma sig middag hade vi inte varit iväg och handlat så det fick bli en djupdykning i kyl och frys.
Jag hittade en påse med lövbiff i frysen, lite potatis och grönsaker i kylen och så plockade jag fram en påse trattisar.
Det blev en mycket lyckad "rensningsmiddag".
 
Jag skalade och delade potatis och morötter och lade dem på en plåt med blomkål och lök. Ringlade över olivolja och flingsalt och så in i ugnen tills det var klart.
 
Svampsås
ca 75 g trattkantareller (urvattnade)
1/2 finhackad gul lök
smör
2.5 dl grädde
1/2 dl vatten
2 msk madeira
1 tsk soya
1 tsk kalvfond
1 näve torkad svart trumpetsvamp
maizena brun redning
salt, peppar
 
 
Fräs kantareller och lök i en kastrull.
Slå på grädde, vatten, madeira, fond och soya.
Koka ihop i ca 5 min min.
Smula ner trumpetsvampen och ha i redning tills konsistensen är bra.
Smaka av med salt och peppar
 
 
Idag är det torsdag och då är det min tv-kväll :-)
Bara matprogram, först halv åtta hos mig sen kockarnas kamp. Nu är det Hela sverige bakar och sen Masterchef USA.
 

Kommentera här: