Päronchips med blåmögelost

På nyårsafton var vi hos vänner och firade. Det var på vår lott att fixa förrätt och tilltugg till 12-slaget.
Till förrätt tog vi med svenska kräftor som vi hade hemma i frysen och serverade med västerbotten och knäckebröd.
Till varmrätt blev vi serverade ankbröst med koriandernudlar och apelsinsås och till dessert chokladmousse och exotisk fruktsallad. Mycket gott!!!
Till 12-slaget så provade jag dessa päonchips som jag sett på Charlottes matblogg. De såg så goda ut att jag var tvungen att testa dem. Och det var det värt!!! De blev jättegoda!!!
Jag hade velat ha dem lite knaprigare, men får väl prova att göra tunnare skivor nästa gång.

2 hårda päron
1,25 dl vatten
2 dl socker
1,5 msk honung
0,5 dl pressad citron

Koka upp vatten och socker. Ha i honungen och koka upp. Dra av från plattan och ha i citronsaften.
Skiva päronen tunnt och lägg ner skivorna i lagen. Låt dem ligga där i ca 30 min.

Värm ugnen till 75 grader. Ta upp päronskivorna och lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Låt päronen torka i ugnen i ca 5 timmar. Vänd på dem efter halva tiden.
Ta ut dem och låt svalna. Förvara dem i en tät burk med lock och bakplåtspapper emellan.

blåmögelost
valnötter (rosta dem gärna i en torr stekpanna)
flytande honung

Toppa varje chips med ost, en valnöt och lite honung.



Kommentera här: