Lasange

Nu har jag varit sugen på lasange ett bra tag. En krämig vanlig al forno var det jag ville ha.
Och eftersom jag fortfarande njuter av julledighet så hade jag ju tid att göra en igår.
Och den blev inte torr alls, utan riktigt god :-)

Köttfärs:
700 g nötfärs
700 g krossade tomater
1 dl vatten
1 msk kalvfond
1 kruka färsk basilika
1,5 gul lök
3 vitlöksklyftor
0,5 dl tomatpuré
2 msk ketchup
0,25 dl rött vin (jag tog matlagningsvin)
salt, peppar

Sås:
7,5 dl mjölk
4,5 msk smör
4,5 msk mjöl
salt, peppar
muskotnöt
150 g riven parmesan

lasangeplattor

Börja med såsen, smält smöret och rör ner mjölet.
Spä med lite mjölk i taget, vispa så att det inte blir några klumpar.
Koka på svag värme i ett par minuter tills såsen blir tjockare.
Krydda med salt, peppar och nyriven muskotnöt.
Ta av kastrullen från plattan och rör ner osten.

Finhacka lök och vitlök. Fräs i olivolja.
Lägg ner köttfärsen i pannan och fräs i ett par minuter.
Häll på resten av ingredienserna och låt småputtra i ca 10 min.

Varva sås, köttfärs och plattor i en ugnsfast form.
Börja och avsluta med såsen.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20 min.




Sen tror jag att maten blir extra god när man tillagar den i en sån här fin form :-)
Den här fick jag i födelsedagspresent av mina svärföräldrar.

Kommentera här: