Fläskspett medd citronkräm och hallonsallad

Idag har jag och lillkillen varit lediga så då har jag haft lite tid att laga mat. Till skillnad mot imorgon då vi endast har 20 min på oss, så jag har gjort morgondagens middag också idag.
Idag satt vi alla fem till bords samtidigt och ingen hade bråttom iväg. Det hör inte till vanligheterna här hemma på vardagar. Så därför var det extra trevligt idag.
Alla tyckte om maten och till och med lillkillen som knappt äter kött åt ett helt spett :-)

4 port.
600 g fläskkött (jag använde fläskytterfilé)
2 vitlöksklyftor
2 msk riven ingefära
2 msk ketchap manis
1/2 dl rapsolja
salt och peppar

Hallonsallad:
1 påse blandad sallad
150 g fetaost
1 dl färska hallon
1 dl valnötter

Citronkräm:
2 1/2 dl turkisk yoghurt
1 sitron
1/2 msk honung
salt, peppar

Citronkräm:
Lägg turkisk yoghurt i en skål. Riv skalet från en citron och pressa ner saften från halva citronen.
Blanda i ´honung och smaka av med salt och peppar.
Ställ kallt till serveringen.

Spett:
Lägg spetten i blöt, ca 15 st.
Skär köttet i tärningar.
Skala och finhacka vitlöken och blanda med riven ingefära, ketjap manis och rapsolja.
Krydda med salt och peppar och blanda köttet med marinaden.
Ställ kallt och låt marinera i minst en timme.
Trä upp köttbitarna på träspett och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 10 min.
Vänd spetten, öka till grill och kör i ca 5 min till.

Sallad:
Fördela salladen på tallrikarna, strö över smulad fetaost.
Toppa med färska hallon och valnötter.

Detta är ett recept från en GI-tidning, men eftersom jag tror att mina barn behöver kolhydrater så serverade jag hemmagjord klyftpotatis till. Och då kunde ju inte jag och maken motså att ta några :-)

Kommentera här: