Pinocchiotårta

Eftersom dottern varje år vill ha samma typ av tårta, så försöker jag smyga in nya sorter. Hon får sin favvo-tårta, men så brukar jag göra en annan sort också. Detta år blev det en pinocchiotårta med klassisk fyllning. Jag har ätit den flera gånger, men bara gjort den själv en eller två gånger innan. Men jag fattar inte varför. Det är ju så gott och det går ju så lätt!
När den stod i ugnen och var nästan färdig så hade vi en diskussion härhemma om den såg ut som ett alplandskap eller som en öken... Hur som så var den väldigt vacker :-) Kolla och avgör själv, vad ser det ut som?





Tårta till en lånpanna:

3 ägggulor
1 ägg
1,5 dl socker
5 msk mjölk
0,5 dl smält smör
2,5 dl mjöl
5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

3 äggvitor
2,5 dl socker

5 dl vispgrädde
1 burk mandarinklyftor

Vispa ägggulor, ägg och socker pösigt. Ha i mjölk, smör, mjöl, bakpulver och vaniljsocker och blanda till en smet.
Lägg bakplåtpapper i en hög plåt. Häll i smeten och bre ut den så att den täcker hela plåter.
Vispa aggvitor och socker till ett hårt skum. Bre skummet på smeten.
Grädda i ca 15 min på 200 grader.
Ta ut och låt svalna.
Dela tårtan på tvären. Lägg den ena halvan på ett fat och bre på vispad grädde.
Lägg på mandarinerna och bre på lite till grädde.
Lägg den andra hälften av tårtan ovanpå och servera.





Oj, vad sugen jag blev nu. Jag har en bit kvar i kylen som jag tror att jag tar fram nu...



Kommentera här: