Pappardelle med tomatsås och köttfärsbiff

Jag var sugen på pasta med tomatsås idag, men för att göra det matigare så gjorde jag en stor köttfärsbiff. När jag var och handlade så ville jag köpa någon lite roligare pasta. Såg pappardelle, men den var så dyr 29.95 /förpackning. Den vanliga bandspagettin kostade 16.95. Men då såg jag en extraprisskylt som sa att man fick 2 pkt zetas pasta för 25:-. När jag kom till kassan så låg det inte inne på den sorten, men jag fick köpa två sånna för 25:- istället för 29.95 st. Det är vad jag kallar bra köp!



Köttfärsbiff:
600 g köttfärs
rivet skal från 1 citron
1 riven vitlöksklyfta
1/2 kruka persilja, hackad
1/2 dl mjölk
salt och peppar
smör

Blanda alla ingredienser i en bunke.
Smält smöret i en panna och platta ut köttfärsen.
Stek på medelhög värme i 5 min. Vänd biffen med hjälp av en tallrik.
Dela biffen i tårtbitar och låt steka på andra sidan i ca 5 min.



Tomatsås:
råsocker
30 g smör
2 pressade vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
salt, peppar
tomatpuré
basilika

Täck botten av en kastrull med ett tunt lager av råsocker. Rör tills allt är smält.
Ha i smöret och låt set smälta.
Lägg ner vitlöken och tomatkrosset. Puttra i ca 5 min.
Smaka av med salt, peppar och tomatpuré. Koka i någon minut till.
Strimla basilikan och ha ner den innan servering.



Kommentera här: