Höstsoppa

JAg har en fruktansvärd hosta och självklart är det värre på nätterna. Så jag har knappt sovit på två nätter. Inför inatt har jag laddat med extra stark hostmedicin.
Igår hade jag planerat att prova ett recept på höstsoppa och det passade ju bra när man är dålig. Smaken var det inget fel på alls, det var snarare konsistensen. Den var för tjock, mer som en stuvning och då hade jag spätt ut den mer än vad som stod i receptet. Maken var nog den som gillade både smaken och konsistensen.
2-åringen är inne i en matvägransperiod just nu. Han äter bra på förskolan på dagarna så jag låter honom hållas.

4 port.
750 g blandade rotfrukter, jag tog potatis, rotselleri, morot och palsternacka
1 gul lök
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongstärningar
1 pkt bacon
2 vitlöksklyftor
2 dl lätt creme fraiche
1 dl färska hackade örter, jag tog persilja och gräslök 

Skala rotfrukter och lök och dela dem i bitar.
Mixa rotfrukter och lök, lite i taget i en matberedare.
Häll hälften av blandningen i en kastrull och tillsätt vatten och buljongtärningar.
Koka i ca 5 min. Mixa soppan slät i matberedaren.
Finhacka vitlöken och skär baconet i mindre bitar. Fräs det i smör i kastrullen.
Häll i den mixade soppan, de okokta rotsakerna, creme fraiche och örter. Koka i ca 5 min.
Smaka av med salt och en skvätt cognac.


Mixade rotsaker


Jag tog undan lite av baconet innan jag hällde på soppan och toppade med det

Kommentera här: