Chokladkaka

Denna kaka blev jag bjuden på av en kollega i somras, sen dess har receptet legat och väntat. Men  när maken fyllde år var det dags att prova.
Denna kaka passar alldeles utmärkt såhär till jul, för toppingen smakar som kola.
Jag gjorde den i en långpanna, men det gär även bra att göra den i två runda formar.

I receptet står det att kakan blir godare efter någon dag, så jag gjorde den dagen innan och den var jättegod och blev mycket uppskattad. Och så blev rutorna snygga också :-)

Chokladkaka

300 g smör
4 1/2 dl socker
3 ägg
1 1/2 dl kakao
3 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver

glasyr:
2 dl vispgrädde
2 msk sirap
100 gr choklad
2 dl socker
100 g smör

Smält smöret och rör ner socker och ägg. Blanda kakao, vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Blanda samman allt och bred sedan ut i långpanna.
Grädda i 175 grader 15-20 min.

Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en gryta. Koka under omrörning 15-20 min.
Tag av grytan från plattan. Vispa i smöret.

Bred glasyren över kakan.
Låt stå över natten.

Kommentera här: