Citronkyckling och zucchinitagliatelle

Efter all god mat och dryck i sommar så ska jag försöka variera med några recept utan en massa grädde och ost :-) Eller jag ska försöja ialla fall.
Jag hittade detta recept i Allt om Mat.



3 port.
3 kycklingfileér
rivet skal från en citron
citronpeppar
salt
rapsolja

1 grön zucchini
1 gul zucchini
2 skivade vitlöksklyftor
30 g pinjenötter
1/2 dl finhackad salladslök
1/2 dl finhackad basilika
1/2 dl finhackad persilja
1 pressad citron
1 dl vatten
smör

Salta och peppra kycklingen och doppa dem i citronskalen.
Stek på hög värme i oljan på båda sidor så att de får färg.
Sänk värmen och låt dem steka ca 8 min på varje sida.

Ansa zucchinin och hyla den med osthyvel. Lägg allt i en bunke och salta rejält. Låt stå i 15 min.
Skölj i ett durkslag.
Fräs pinjenötterna i smör i ca i min. Lägg ner vitlöken och fräs ytterligare en stund.
Lägg ner örter, citronsaft och vatten och låt koka ihop.
Blanda ner zucchinin och fräs ett par minuter.


Kommentera här: