Äppelkaka

Förra veckan jobbade jag jättemycket, även kvällar och de två senaste söndagarna.
I fredags direkt efter jobbet åkte vi ut till vänner på Väddö och var där till sön morgon (då jag åkte i stort sett direkt till jobbet).
Så idag har jag varit ledig och tagit söndag!!!
Jag letade upp ett recept på äppelkaka från högen med recept som ska provas och gick ut och plockade ett äpple i trädgården.
Kakan blev supergod! Smakade lite som kola/knäck, och den var väldig lätt att göra.



1 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl smält smör
1 tsk bakpulver
1-2 äpplen
kanel
råsocker

Vispa ägg och socker till vitt skum.
Rör i mjöl, bakpulver och smör.
Smörj och bröa en form. Bred ut smeten i formes.
Skala och skiva äpplena och stick ned skivorna i smeten.
Strö på kanel och råsocker.
Grädda ca 40 min i 175 grader.
Servera med vaniljglass.

Kommentera här: