Muffins

Båda mina döttrar tränar trampolin (studsmatta) och då finns det en tradition som säger att om man trillar utanför så ska man bjuda på tårta. Min 6-åring trillade utanför för ett par veckor sedan men vi har inte haft med oss någon tårta än. Och det har vi fått höra... Så idag bakade vi muffins och pimpade dem så blir det lite festligare ialla fall...
6-åringen börjar bli riktigt duktig på att baka nu. Det var premiär för 2-åringan att få vara med och baka. Han var bäst på att slicka av visparna :-)

Jag gjorde dubbelsats idag för det är så många gymnaster nere i hallen på torsdagar. Men detta är en sats och blir ca 20 st (beroende på formarnas storlek)

50 g margarin
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vanilljsocker

Smält margarinet och häll i mjölken, den kan gärna bli varm.
Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt fett och mjölk, vaniljsocker och sist mjölet blandat med bakpulver.
Häll smeten i formarna.
Jag hällde hälften av smeten i formar sen blandade jag ner kakao i resten av smeten innan jag hällde den i formar.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 10 min.

Sen pimpade vi dem med glasyr av florsocker, vatten och karamellfärg.
Och så chokladströssel ovanpå det :-)











Mina egna mästerkockar!!!




Kommentera här: