Kyckling med italienska smaker

Igår var vi och shoppade i Stinsen och då passade jag och barnen (de yngsta) på att äta där. 6-åringen fick välja, och då blev det thaimat. Vi delade på en tallrik med nudlar och kyckling. Det var gott!

Imorse plockade jag fram några kycklingfileér...
Framåt em så ringde min telefon konstant och då passade jag på att börja laga mat samtidigt som jag pratade. Det slutade med att jag hade en gryta med italienska smaker klar. Det blev riktigt gott!

800 g kycklingfilé (3 stora fileér)
3 vitlöksklyftor
1 pkt bacon
3 st soltorkade tomater
100 g salladsärtor
1 kruka färsk basilika
4 dl grädde
1/2 dl matlagningsvin, vitt
1 tsk köttbuljongspasta
svartpeppar


Skär kycklingfileérna i portionsbitar. Hacka två vitlöksklyftor.
Smält smör i en stekpanna och fräs vitlöken. Lägg i kycklingen och stek på båda sidor tills den har fått färg. Lägg över i en gryta.
Knaperstek baconet och lägg det att rinna av.
Strimla tomaterna och basilikan. Låt de gå med i pannan i ca 30 sek.
Häll vin, grädde och buljong på. Låt puttra.
Hacka den sista vitlöksklyftan och häll ner i grytan.
Ha i baconet och salladsärtorna strax innan du ska servera.

Servera med ris.



Kommentera här: