Kycklingklubbor med rotsaker i ugn

Eftersom jag är dunderförkyld så har jag inte orkat ta mig till någon affär idag. Så det fick bli en sån där middag då man tittar i kyl/frys/skafferi och inte hittar något. Men till slut lyckas få ihop något riktigt bra i alla fall.

Jag hittade en påse kycklingklubbor i frysen, så de tog jag fram och tinade och gjorde en marinad som de fick ligga i ett par timmar innan de fick gå in i ugnen. I marinaden hade jag: rapsolja, soya, teriyakisås med ingefära och sesam, flytande honung och tabasco.
Sen fick de gå i ugnen i ca 40 min på 250 grader.

 

Sen rensade jag grönsakslådan och hittade morötter, potatis, en liten bit palsternacka, pärllök, vitlöksklyftor, en halv gul paprika och körsbärstomater. Jag skalade grönsakerna och skar dem i stavar. Hällde på olivolja och salt och sen fick de gå i ugnen i ca 40 min i 250 grader. De sista 10 minuterna fick paprikan och tomaterna gå med.

 

Det blev en helt ok vardagsmiddag. Men nu måste jag nog åka och handla imorgon, för jag klarar nog inte att trolla en dag till... I alla fall inte om vi ska ha grönsaker till maten.





Kommentera här: