Nyårsafton

Vi var borta på nyårsafton och batteriet i kameran tog slut så det blev inga bilder på maten.
Jag tycker inte att vi gjorde annat än att äta :-) Och gott var det!!!
Vi var flera familjer så vi hade delat upp lite vad vi skulle ta med oss. Vi var ansvariga för tilltugg till fördrinken och tolvslaget, desserten till de vuxna och delar till ostbrickan.
Så när vi kom fick vi en varsin drink, Cosmopolitan, vissa med och vissa utan alkohol.
Till det hade vi gjort pestosnurror. Jag tog en färdig smördeg som jag bredde pesto och rev parmesan på, sen rullade jag ihop den som en rulltårta och skar i tunna skivor, penslade med lite ägg och hade i ugnen tills de hade fått lite färg. De blev mycket goda! Vi skar även upp lite manchego och lomo (som min bror har haft med sig från Spanien) och ställde fram crostini och tapenade och pesto och lite småplock som oliver, marinerade vitlöksklyftor, stora kapris och fyllda paprikor.

Sen var det dags för förrätt, det blev rårakor med creme fraiche, rödlök och löjrom. Det fanns även sikrom, som var egenfiskad av värdparet. Själv hoppade jag över romen och toppade min med avacado.

Till varmrätt fick vi gryta på rådjur, med svampsås och potatis och jordärtskockspuré. Mycket gott!

Desserten blev samma som på annandagen, frusen espressotårta som jag pimpade med silverkulor och rosa glitterströssel.

Vid tolvslaget gjorde vi hoppade djävlar, dadlar inrullade i bacon i ugn, och crustader med skagenröra.

Senare på kvällen blev det ostbricka. Och så godis däremellan. Ja vi var inte hungriga när vi åkte hem i alla fall.

Summering av nyårsafton: Mycket god mat, trevligt sällskap och många skratt!!!

Kommentera här: