Gratinerad löksoppa

Nu har jag längtat så länge så idag var det dags :-)
Höll på att bli ändring av planer då jag var hos ögonläkaren och fick droppar så jag knappt såg något. Då är det bra med recept man  har gjort förr :-)

Tjejerna fick äta innan för äldsta dottern skulle på träning. De fick soppa från en tidigare middag som jag hittade i frysen och så gjorde jag västerbottensquesedilla till dem. Jag tog tortillabröd som jag lade skivor av västebottensost och lite skinka på och la ett till bröd ovanpå. Sen stekte jag dem i stekpannan på båda sidor. När de svalnat lite så skar jag dem i tårtbitar. Mycket gott!

Till oss vuxna (och äldsta dottern efter träningen) blev det alltså gratinerad löksoppa. Det var värt väntan!

3 port.
5 medelstora lökar
smör/margarin
2 msk vetemjöl
1 liter vatten
1.5 hönsbuljongtärningar
1 lagerblad
vitpeppar
timjan (ganska mycket)

Skiva löken och skär dem på hälften. Stek löken gyllengul i smöret i en stekpanna.
Häll över löken i en stor kastrull. Lägg i lite mer smör. Strö över mjölet och spä med vattnet. Lägg i buljongtärningarna och kryddorna och låt koka i ca 15 min.

Rostat bröd
riven ost

rosta bröd och skär bort kantera.Skär i små kvadrater. Häll upp soppa i ugnsfasta portionsformar. Täck med brödbitar och sen riven ost. Ställ in i ugnen på 250 grader tills det fått fin färg.
Servera!!!





Kommentera här: