Äppelpaj

I förra veckan hade Alva (6-åringen) en kompis här. Efter ett tag kom de till mig med lite äpplen som de hade plockat. De ville gärna baka något sa de... De hade ju varit så duktiga och klättrat upp i trädet och plockat äpplena själva så jag kunde inte motstå. Men de hade tyvärr bara plockat de små minsta karten, så jag fick hjälpa dem och plocka några som skulle vara ätbara.
Jag har ett recept på en paj som är otroligt lätt att göra och som blir väldigt god.
Jag satte en varsinn grillkniv i händerna på tjejerna så fick de karva äpplena :-)
De var jätteduktiga och ville gärna smaka på äpplen, smet och annat. Sen var det inte lika gott när det var klart, enligt dem. Jag tyckte att det blev väldigt gott!

Äppelpaj:
4 stora äpplen
strösocker
kanel
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
125 gr margarin

Skala och dela äpplena i mindre bitar. Blanda bitarna med socker och kanel.
Smält margarinet, blanda med havregryn, mjöl och socker.
Lägg äpplena i en ugnsäker form och klicka på smeten.
Ställ in i ugnen i 225 grader i 15-20 min



Kommentera här: