Gratinerad fläskfilé

Igår plockade jag fram en fläskfilé ur frysen och sen försökte jag hitta inspiration... Till slut hittade jag ett recept hos Gourmetmorsan som såg gott ut och som jag kände att jag ville laga.

Så här gjorde jag:

1 fläskfilé

Jag putsade, saltade och pepprade den och stekte den i en panna tills den fick färg. Sen lade jag den i en ugnssäker form och lät den stå i ugnen i ca 150 grader tills det var 65 grader. ( jag hade nog ugnen på närmre 200 och hade ingen termometer, utan plockade ut den när jag började få tidsbrist...)
Jag skar den i skivor och la tillbaka den i formen.

1 pkt bacon
priven ost
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl matlagningsgrädde
1 bit ädelost
1 tsk köttbuljongspasta
soya
madeira
svartpeppar

Knaperstek baconet och låt det rinna av på hushållspapper.
Blanda grädde, ädelost, buljong, madeira och soya i en kastrull och koka upp. Smaka av med svartpeppar.

Strö baconet över köttet och häll på såsen. Strö sist över den rivna osten.
Ställ i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.





Kommentarer:

1 Madeléne:

skriven

Sv: Kul att du tyckte om min blogg! Å länka är ju bara roligt!

Gratängen med fläskfilen och tacokrydda och cheddarost går ju inte av för hackor! Den måste jag bara testa!

Kram Gourmetmorsan

Kommentera här: